Jakie są rodzaje kostki granitowej?

Granit jest jednym z najchętniej wybieranych kamieni naturalnych do aranżacji ogrodów oraz budowy parkingów i dróg. Za jego popularnością przemawia nie tylko estetyka, ale i trwałość. Kamień jest odporny na działanie warunków atmosferycznych oraz uszkodzenia mechaniczne. Kostka granitowa jest tym samym odporna na ścieranie, pękanie oraz odkształcanie. Na rynku znaleźć można jej kilka rodzajów, dzięki czemu łatwo dopasować ją do konkretnych zastosowań.

Podział kostki granitowej ze względu na sposób obróbki

Podstawowa klasyfikacja kostki granitowej dotyczy sposobu jej obróbki. W związku z tym wyróżnić można kostkę:

  • surowo łupaną – o kształcie prostopadłościanu lub sześcianu. Wyróżniają ją nieregularne kształty i naturalny wygląd, który sprawia, że doskonale komponuje się z roślinnością w ogrodzie,
  • cięto-łupaną – która również może mieć kształt prostopadłościanu lub sześcianu. Jak sama nazwa wskazuje, łączy w sobie dwie metody obróbki: zarówno łupanie, jak i mechaniczne cięcie. Cięte są jedynie boki kostki, które ułatwiają jej precyzyjne układanie na nawierzchni,
  • ciętą – o regularnych kształtach, którą dodatkowo często poddaje się specjalnym technikom obróbki, umożliwiającym nadanie jej np. cech antypoślizgowości.

Klasyfikacja kostki granitowej według koloru i rozmiarów

Poza metodami obróbki wyróżnia się też podział kostki granitowej ze względu na zabarwienie kamienia na bloczki w kolorach:

  • szarym,
  • szaro-rudym,
  • rudym,
  • czarnym,
  • czerwonym.

Inna klasyfikacja odnosi się też do rozmiarów kostki granitowej, które mają znaczący wpływ na jej odporność na obciążenia. W tym przypadku bloczki dzieli się na te o wymiarach:

  • 40 x 60 mm (4/6) – które wykorzystuje się najczęściej do wytyczania alejek w ogrodzie i pieszych ścieżek komunikacyjnych,
  • 70 x 90 mm (7/9) – do zastosowania na podjazdach i parkingach dla samochodów osobowych,
  • 80 x 110 mm (8/11) – które znajdują zastosowanie przy budowie dróg o umiarkowanym natężeniu ruchu,
  • 150 x 170 mm (15/17) – do wykorzystania przy układaniu nawierzchni o dużym natężeniu ruchu oraz parkingów dla samochodów ciężarowych.